Autoři: Marek Matouš Bula, Jan Nehyba
Abstrakt: Příspěvek se zabývá vztahem mezi vnímanou mírou diferencované výuky žáky, obecným well-beingem žáků, jejich akademickým sebepojetím a sociometrickým statusem. Navrhovaný design kombinuje opakované měření žákovských percepcí, měření well-beingu, zjišťování akademického sebepojetí a sociometrických nominací v průběhu několika vln sběru dat. Příspěvek také diskutuje metodologické otázky spojené s analýzou psychometrických škál. Vzorek zahrnuje čtyři vlny měření u 556 žáků v 6. až 8. třídách základních škol. Analýza ukazuje, že inkluzivní výukové strategie pozitivně souvisejí s akademickým sebepojetím a studijní úspěšností žáků. Zjištění zdůrazňují význam inkluzivní pedagogiky pro akademický i sociální rozvoj žáků.
Klíčová slova: inkluzivní praktiky, well-being, akademické sebepojetí, sociomet- rický status, psychometrické sítě
Title: PSYCHOMETRIC NETWORKS AND THE DYNAMICS OF INCLUSIVE TEACHER PRACTICES AS PERCEIVED BY STUDENTS
Abstract: The present study examines the relationship between students’ perceived level of differentiated instruction, their overall well-being, academic self-concept, and sociometric status. The proposed design integrates repeated measurements of students’ perceptions, well-being assessments, academic self-concept evaluations, and sociometric nominations across multiple waves of data collection.The study also addresses methodological considerations related to the analysis of psycho- metric scales.The sample consists of four waves of measurement involving 556 students in grades 6 to 8. The analysis indicates a positive correlation between inclusive teaching strategies and students’ academic self-concept and academic success. The findings underscore the significance of inclusive pedagogy for students’ academic and social development.
Keywords: teacher’s inclusive practices, well-being, academic self-efficacy, so- ciometric status, psychometric network
Download the article in English [PDF]: Not available