IDENTITA UČITELŮ A VÝUKOVÝ DISKURS: KDY PRŮVODCI PROVÁZEJÍ ŽÁKY?

Autoři
Kateřina Lojdová, Jana Kratochvílová

Abstrakt
Cílem příspěvku je popsat narativní identitu učitelů soukromé alternativní školy a její odraz ve výuce. Realizovali jsme hloubkové rozhovory se čtyřmi učiteli vybrané školy a zúčastněné pozorování s videozáznamem jejich výuky. Výsledky výzkumu ukazují narativně konstruovanou identitu průvodců a její otisk ve výuce. Identita průvodců je charakteristická individuálním přístupem a respektem k žákům. Ve výuce je naplňována jazykovými prostředky, pozicováním učitele vůči žákům a didaktickými postupy.

Klíčová slova
identita učitele, výukový diskurs, narativní výzkum

Článek ke stažení [PDF]

Title
IDENTITY OF TEACHERS AND INSTRUCTIONAL DISCOURSE: WHEN DO GUIDES GUIDE STUDENTS?

Abstract
The aim of the paper is to describe the narrative identity of teachers in a private alternative school and the manifestation of this identity in their instruction. We conducted in-depth interviews with four teachers in a single institution as well as participatory observation with videorecording of their instruction. The outcomes show the narratively constructed identity of the teachers as being characterized by an individualised approach and respectful attitude towards students. This is reflected in their instruction through the language used, the positioning of the teacher with respect to the students, and didactic means.

Keywords
teacher identity, narrative inquiry, instructional design

Diskuze