VYSOKOŠKOLSKÉ VZDĚLÁNÍ JAKO NÁKLADY OBĚTOVANÉ PŘÍLEŽITOSTI

Autoři: Peter Marinič

Abstrakt: Pro dosažení vysokoškolského vzdělání, zejména v prezenční formě studia, je potřeba se vzdát možnosti vydělávat na plný úvazek. Je tedy nutné přijmout náklady obětované příležitosti. Ty jsou na druhou stranu kompenzovány vyšším výdělkem vysokoškolsky vzdělaných zaměstnanců. Návratnost vysokoškolského vzdělání se značně liší v jednotlivých státech EU a vykazuje korelaci se vzdělanostní strukturou i mzdovou úrovní. Jaká je tedy návratnost vysokoškolského vzdělání, a co na zá‑ kladě dat ještě identifikovat jako podstatný faktor, je obsahem předloženého textu.

Klíčová slova: vysokoškolské vzdělání, průměrná mzda, náklady obětované příležitosti, míra návratnosti

Článek ke stažení [PDF]

Title: TERTIARY EDUCATION AS AN OPPORTUNITY COST

Abstract: In order to achieve tertiary education, especially in the full ‑time form of study, it is necessary to give up earning as full ‑time employee. It is therefore necessary to accept the opportunity cost approach. These, on the other hand, are offset by higher earnings by university ‑educated employees. The return on tertiary education varies considerably from one EU country to another and correlates with both the educational structure and the wage level. The text describes the return on tertiary education and what else can be identified as significant fac ‑ tors, based on data.

Keywords: tertiary education, average salary, opportunity costs, rate of return

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze