Prosociální kritéria inkluzivního vzdělávání 

Autor: Josef SLOWÍK 

Sekce 6: Procesy a výsledky výchovy a vzdělávání 

Abstrakt: Záměrem příspěvku je zhodnotit na základě anal.zy Ukazatele (indexu) inkluze souvislosti inkluzivního vzdělávání s vytvářením a rozvojem prosociálních parametrů v edukačním procesu. Inkluze ve vzdělávání je aktuálním a nezvratiteln.m trendem, ne zcela jasná jsou přitom kritéria pro posuzování kvality praxe inkluzivních škol. Pro zmapování a popis prosociálních parametrů inkluzivní školy byla využita tématická anal.za dokumentu (Ukazatele inkluze), kter. formuluje kritéria pro inkluzivní edukace ve školním vzdělávání. Zaměřujeme se právě na ta z nich, která jednoznačně souvisejí se sociálními, etick.mi a hodnotov.mi charakteristikami, jež by měly inkluzivní školy zřetelně vykazovat. Jak jsme zjistili, prosociální a etická kritéria lze identifikovat ve všech třech oblastech, které Ukazatel inkluze vymezuje pro evaluaci charakteristik inkluzivní školy – tedy v oblasti budování inkluzivní kultury, vytváření inkluzivní politiky i rozvíjení inkluzivní praxe. V těchto kritériích lze rozpoznávat především důležité hodnotové aspekty, které sv.m v.znamem přesahují technologické vnímání inkluze, tak často prosazované v současné pedagogické politice i praxi u nás. 

Klíčová slova: inkluze, inkluzivní vzdělávání, Ukazatel inkluze, prosociální 

Článek ke stažení v češtině [PDF]: Prosociální kritéria inkluzivního vzdělávání 

 

Title: Prosocial criteria of inclusive education 

Abstract: The intent of this paper is to evaluate on the basis of the Index for incluson possible connections of inclusive education to the creation and development of prosocial parameters in the processes of education. Inclusive education is currently the irreversible trend in our schools, although the criteria for assessing the quality of an inclusive school practice are not entirely clear. We have used the thematic analysis of the Index for inclusion to describe the prosocial characteristics of inclusive schools, focusing just on those clearly linked to social, ethical and value characteristics, which should be clearly implemented by these schools. There can be identified the prosocial and ethical criteria in all of three areas descfibed by the Index for inclusion as evaluation characteristics of inclusive schools: in building an inclusive culture, creating an inclusive policy and the development of inclusive practice. In these criteria we may recognize the important values that go beyond the technological perception of inclusion, so often asserted in contemporary educational policy and practice in our schools. 

Key words: inclusion, inclusive education, Index of inclusion, prosocial 

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze